Lean & Green

lean green interim

Hoe vertel je met een sok het verhaal van je organisatie?

Heb je de groene ster van Lean & Green wel eens op een vrachtwagen gezien? Het is een programma dat logistiek- en transportbedrijven stimuleert om CO2 te reduceren en deelnemers beloont met sterren.

Mijn missie bij Lean & Green: deelnemers met elkaar verbinden, kennisdeling stimuleren én nieuwe deelnemers werven. De basis bestond uit: een inhoudelijke website, Linkedin-pagina, een jaarlijks event en interviews met deelnemers.

First things first: data!
Om meer inzicht in de doelgroep te krijgen ontwikkelde ik een dashboard (in excel). Daarmee werd zichtbaar welke content het meest waardevol was. Dat inzicht – in combinatie met gesprekken met de deelnemers – leidde tot een nieuwe vraag: “H
oe kun je samenwerkingen tussen deelnemers stimuleren in de volgende stap naar verduurzaming?”

Met een sok natuurlijk!
Een gesprek met een deelnemer die grapte over geitenwollensokken bracht me op het idee van de Lean & Green sok: de vlotte variant met een cool imago.

Waar staat die sok voor?
De sok vertelt het verhaal over samen verduurzamen en het belang daarvan. De sok werd ontworpen, besteld en verpakt in een cadeauverpakking met de belangrijkste boodschappen. Tijdens het jaarlijkse event werden ze onthuld en een paar gelukkigen vonden ze onder hun stoel. Er was direct de vraag of ze te koop waren. Helaas! De Lean & Green sokken moet je verdienen: door een volgend level te behalen in het CO2- reductieprogramma óf door genomineerd te worden. 

Goede verhalen worden doorverteld
Degenen die de sok bemachtigden trokken hem direct aan. Hop, schoen op het bureau en trots poserend op de foto. Uploaden naar LinkedIn en de boodschap doorgeven: samenwerken om de logistiek te verduurzamen. Het effect: een hit op LinkedIn! Met als resultaat een groter bereik van de boodschap. 

Waar bestond het concept uit?

De sok vertelt het verhaal en het belang van samenwerken om te verduurzamen.  

  • Landingspagina met het complete verhaal, catchy foto’s met de sokken en leuke woordspelingen.
  • Live-onthulling: unieke onthulling op het jaarlijkse event waar 300 deelnemers aanwezig waren.
  • LinkedIn-campagne met creatieve foto’s om de nieuwsgierigheid te wekken en de website te bezoeken. 
  • Winactie: nomineer jouw held op sokken.
  • Exclusiviteit: de sokken waren alleen te bemachtigen door genomineerd te worden of een volgend level te behalen in het programma.
  • User generated content: deelnemers werden zelf vertellers van het verhaal. 

Uitreiking 1e Star op Sokken
Bekijk hier de video waar ik de eerste Star op Sokken uitreik aan Henk van der Wal. Hij werd genomineerd vanwege zijn onuitputbare energie om écht het verschil te maken. Samen met de collega die hem nomineerde verraste ik hem op kantoor.

Het begin van een beweging

Daar bleef het niet bij. Uit de enquête na het event bleek dat deelnemers behoefte hadden aan meer fysieke bijeenkomsten. Als reactie daarop bedacht ik de Lunch & Discuss: een kleinschalig event (20–30 deelnemers) op locatie bij Lean & Green met steeds wisselende thema’s, onderwerpen en sprekers. De events werden goed bezocht en waren succesvol in het versterken van de community.

Review

Zin om met jouw verhaal ook beweging te creëren?

Stuur me een bericht, ik brainstorm graag met je mee.

© Schrijver met een missie