Hoe vertel je samen met de doelgroep jouw verhaal?
Lean & Green – een CO2-reductieprogramma in de logistiek – hielp ik om hun verhaal dichter bij de doelgroep te brengen. Zo ontstond er co-creatie, publiceerden deelnemers content over Lean & Green en ontstond er meer verbinding én energie. Deze aanpak droeg bij aan de doelstellingen: meer bereik, participatie en kennisdeling.
Review
Mijn missie bij Lean & Green: deelnemers met elkaar verbinden, kennisdeling stimuleren én nieuwe deelnemers werven. De basis bestond uit een inhoudelijke website, Linkedin-pagina, een jaarlijks event en interviews met deelnemers.
Praten met de doelgroep en inzichten uit data
Om meer inzicht in de doelgroep te krijgen ontwikkelde ik een dashboard (in excel). Daarmee werd zichtbaar welke content het meest waardevol was. Dat inzicht – in combinatie met gesprekken met de deelnemers – leidde tot een nieuwe vraag: “Hoe kun je samenwerkingen tussen deelnemers stimuleren in de volgende stap naar verduurzaming?”
Van data en een duidelijk verhaal naar een creatief concept
Een goed verhaal vertelt zichzelf en zo ontstond het idee van de Lean & Green sok: samen verduurzamen op je sokken. Dat sloot aan bij het doel om samen te versnellen naar zero emissie.
De sok vertel het verhaal: verrassend, laagdrempelig en uitnodigend
Tijdens het jaarlijkse event met honderden deelnemers werden de sokken onthuld en een paar gelukkigen vonden ze onder hun stoel. Er was direct de vraag of ze te koop waren. Helaas! De Lean & Green sokken moet je verdienen: door een volgend level te behalen in het CO2- reductieprogramma óf door genomineerd te worden.
Goede verhalen worden doorverteld
Degenen die de sok bemachtigden gingen direct aan de slag en maakten zelf content. Hop, sokken aan en op de foto. Het effect: een hit op LinkedIn! Met als resultaat een groter bereik van de boodschap én het programma.
Waar bestond het creatief concept uit?
De sok vertelt het verhaal en het belang van samenwerken om te verduurzamen.
- Landingspagina met het complete verhaal, catchy foto’s met de sokken en leuke woordspelingen.
- Live-onthulling: unieke onthulling op het jaarlijkse event waar 300 deelnemers aanwezig waren.
- LinkedIn-campagne met creatieve foto’s om de nieuwsgierigheid te wekken en de website te bezoeken.
- Winactie: nomineer jouw held op sokken.
- Exclusiviteit: de sokken waren alleen te bemachtigen door genomineerd te worden of een volgend level te behalen in het programma.
- User generated content: deelnemers werden zelf vertellers van het verhaal.
Uitreiking 1e Star op Sokken
Bekijk hier de video waar ik de eerste Star op Sokken uitreik aan Henk van der Wal. Hij werd genomineerd vanwege zijn onuitputbare energie om écht het verschil te maken. Samen met de collega die hem nomineerde verraste ik hem op kantoor.
Het begin van een beweging
Daar bleef het niet bij. Uit de enquête na het event bleek dat deelnemers behoefte hadden aan meer fysieke bijeenkomsten. Als reactie daarop bedacht ik de Lunch & Discuss: een kleinschalig event (20–30 deelnemers) op locatie bij Lean & Green met steeds wisselende thema’s, onderwerpen en sprekers. De events werden goed bezocht en waren succesvol in het versterken van de community.